ضربه گیر لاستیکی چیست + کاربرد و مزایا درصنعت

ضربه‌گیر لاستیکی

 ضربه‌گیر لاستیکی یکی از تجهیزات مهم صنعت مکانیکی است که در آن به دلیل حرکت دستگاه‌های مختلف ضربه‌های زیادی ایجاد می‌شود. برای این که دستگاه‌ها بتوانند کار خود را به راحتی انجام دهند باید آن‌ ضربه‌ها را خنثی نمود. برای این کار لازم است ضربات متعددی را که به دستگاه وارد می‌شوند، جذب نمود.

ضربه‌گیرهای لاستیکی با قابلیت جذب انرژی‌های وارد شده به دستگاه می‌توانند مزیت‌های زیادی داشته باشند. به همین دلیل امروزه خرید ضربه‌گیر لاستیکی بسیار رایج شده است. شما برای این که بتوانید بهترین ضربه‌گیر لاستیکی را برای دستگاه‌های مکانیکی خود از رویان صنعت خریداری کنید باید آن‌ها را شناسایی کرده و مطابق با آن‌ها خریداری نمایید.

انواع ضربه گیر لاستیکی

منظور از ضربه‌گیر لاستیکی چیست؟

انواع لرزه گبر در صنایع مختلف، ماشین‌آلات متحرک زیادی وجود دارند که بر اثر حرکات، ارتعاشات، ضربات، گرما و اصطکاک ایجاد می‌کنند. این ضربات می‌توانند منجر به تنش، شوک و شکست در قطعات مختلف شوند. لذا شما برای این که بتوانید مانع آسیب‌پذیری قطعات شوید باید آن‌ها را کاهش یا و تا حد امکان خنثی نمایید. ضربه‌گیر لاستیکی، یکی از گزینه‌هایی است که می‌تواند مانع انتقال انرژی و ضربات قطعات متحرک شود.

در حال حاضر ضربه‌گیرها را با نام‌های لرزه‌گیرها و دمپرها نیز می‌شناسند که نوعی دستگاه مکانیکی یا هیدرولیکی است. آن‌ها می‌توانند تنش‌ها و ضربه‌های ایجاد شده در دستگاه را خنثی کنند. در واقع آن‌ها نوعی سیستم‌های میرا کننده هستند که ضربه‌های وارد شده را به انرژی‌های دیگری مانند گرما تبدیل می‌کنند. این قطعات به ظاهر ساده کاربرد زیادی در صنایع کشور دارند و شما باید آن‌ها را برای قطعات مکانیکی خود خریداری نمایید.

کاربرد ضربه‌گیرهای لاستیکی

با توجه به مطالب بالا حتما تاکنون متوجه شدید که کاربرد انواع ضربه‌گیر لاستیکی در صنایع مختلف چگونه است و شما باید از آن برای چه دستگاه‌هایی استفاده کنید. در حال حاضر کاربرد لرزه‌گیرهای لاستیکی تنها به صنایع مختلف کشور خلاصه نمی‌شود و از آن در بخش‌های غیر صنعتی نیز استفاده می‌کنند.

این قطعات لاستیکی با حالت کششانی خود می‌توانند لرزش و حرکت تجهیزات مختلف را کاهش دهند و از این طریق سروصدای ایجاد شده توسط دستگاه را کم کنند. همان طور که می‌دانید اگر این سروصداها کنترل نشوند می‌توانند خسارت‌های زیادی را به دستگاه‌ها وارد کنند. حال شما با خرید ضربه‌گیر لاستیکی ارزان قیمت می‌توانید این مشکلات را در سیستم‌های مکانیکی خود حل کنید.

کاربرد لرزه‌گیر لاستیکی به بخش خاصی محدود نمی‌شود. ولی در صنایع الکترونیک، هوافضا، مراقبت‌های پزشکی، ساخت و ساز، حمل و نقل و غیره از آن استفاده زیادی می‌کنند.

مزایا لرزه‌گیر لاستیکی در صنایع مختلف

در حال حاضر ضربه‌گیرهای لاستیکی به عنوان یکی از قطعات مهم صنایع کشور به شمار می‌آیند. شما برای راه‌اندازی و کارکرد نرمال دستگاه‌های خود باید از لرزه‌گیرهای لاستیکی استفاده کنید. در غیر این صورت دستگاه‌های شما بعد از چند ساعت کار باید استراحت کند تا خسارت‌های جبران‌ناپذیری به سیستم شما وارد نکند. حال در ادامه برای این که شما با مزایا لرزه‌گیرها بیشتر آشنا شوید آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • ضربه‌گیرهای لاستیکی انعطاف‌پذیری بالایی دارند. برای همین بعد از آن که هر گونه ضربه‌ای به آن‌ها وارد شد دوباره به حالت اولیه خود بر می‌گردند.
  • این قطعات با ایجاد ضربات کوچک نیز به سرعت تغییر شکل می‌دهند.
  • ضربه‌گیر لاستیکی در برابر ضربه و شوک، عکس‌العمل سریعی را از خود نشان می‌دهد.
  • این قطعات در برابر تغییرات دما در فصول مختلف کیفیت و کارایی خود را از دست نمی‌دهند. لذا می‌توان دریافت که آن‌ها به دما حساسیت ندارند.
  • لرزه‌گیر لاستیکی می‌تواند حرکات جانبی و محوری را به صورت هم‌زمان انجام دهد.
  • وزن لرزه‌گیر لاستیکی بسیار پایین است و شما می‌توانید آن‌ها را به راحتی حمل و جابجا کنید. هم‌چنین نصب آن‌ها بر روی دستگاه‌های مختلف وزن دستگاه را بالا نمی‌برد.
  • لرزه‌گیر لاستیکی قابلیت جذب صدا دارد.
  • یکی از مزایا ضربه‌گیر لاستیکی این است که شما برای استفاده از آن نیاز به دانش و تخصص ندارید و بدون استفاده از راهنمای داخلی دستگاه می‌توانید لرزه‌گیر لاستیکی را نصب و اجرا نمایید.
  • لرزه‌گیر لاستیکی می‌تواند میزان انرژی و حرارت تولید شده در دستگاه را کاهش دهد.
  • یکی از مزایا ضربه‌گیر لاستیکی مقاومت بالا در برابر سیکل‌های مداوم است.
  • برای استفاده از ضربه‌گیر نیاز به واشر یا درزبند ندارید.

انواع ضربه‌گیر لاستیکی موجود در بازار

در بازار ضربه‌گیرهای زیادی وجود دارند که آن‌ها را به صورت کلی به چند دسته زیر تقسیم می‌کنند.

  • ضربه‌گیر پیچ‌دار
  • ضربه‌گیر مهره‌دار (یک سر مهره، دو سر مهره)
  • ضربه‌گیرهای دایره‌ای، بیضی، مربعی و مستطیلی
  • ضربه‌گیرهای D شکل
  • ضربه‌گیرهای نئوپرن
  • ضربه‌گیرهای دیواری
  • ضربه‌گیرهای صنعتی

حال در ادامه به چند مورد از انواع لرزه‌گیر لاستیکی مهم و پرکاربرد در بازار اشاره می‌کنیم.

ضربه گیر لاستیکی

ضربه‌گیر پیچ‌دار

یکی از پرفروش‌ترین ضربه‌گیرهای موجود در بازار، ضربه‌گیر پیچ‌دار است که به دو صورت ضربه گیر دوسرپیچ عرضه می‌شود. هر کدام از آن‌ها در شرایط مختلفی استفاده می‌شوند و می‌توانند اثر برخورد قطعات و دامنه نوسانات را کاهش دهند.

ضربه‌گیرهای پیچ‌دار با توجه به شرایط مختلفی که در آن استفاده می‌شوند در اشکال، ضخامت و متریال های گسترده‌ای تولید می‌شوند. از جمله متریال های ضربه‌گیر پیچ‌دار استیل، پلاستیک، فلز و لاستیک هستند که شما می‌توانید آن‌ها را از شرکت رویان صنعت خریداری نمایید.

ضربه‌گیرهای نئوپرن

ضربه‌گیرهای نئوپرن یکی از انواع ضربه‌گیرهای لاستیکی است که در دو نوع ساده و مسلح عرضه می‌شوند. جنس آن‌ها از الاستومر طبیعی یا مصنوعی است که به آن کلروپرن یا CR نیز می‌گویند. ضربه‌گیر نئوپرن مصنوعی مقاومت و قیمت بالایی دارد که آن را در شکل‌های دایره‌ای، مستطیلی، مربعی و در ابعاد مختلف تولید می‌کنند.

در حال حاضر از ضربه‌گیرهای نئوپرن در تجهیزات سنگین، عایق‌ها، ژنراتورها، موتورها، دریل‌ها، ویبراتورها و تجهیزات ساختمانی در محل اتصال دو قطعه استفاده می‌کنند. آن‌ها می‌توانند تمام نوسانات افقی، عمودی و چرخشی را کنترل کرده و آن‌ها را مهار نمایند. آن‌ها مقاومت خوبی در برابر نور خورشید دارند و شما می‌توانید به راحتی در برابر نور خورشید، مواد نفتی، محیط اسیدی و بازی استفاده کنید.

جنس ضربه‌گیرهای لاستیکی

شرکت رویان صنعت، محصولات لاستیکی خود را در متریال های مختلفی تولید می‌کند. معمولا جنس آن‌ها به شرایط کاری بستگی دارد. در واقع عوامل زیادی در تعیین جنسیت، شکل، ضخامت و ابعاد ضربه‌گیر لاستیکی موثر هستند. حرارت بالا، محیط اسیدی یا بازی، مجاورت روغن‌های صنعتی و یا غیر صنعتی و نور مستقیم خورشید از جمله این عوامل به شمار می‌آیند.

شما به هنگام خرید ضربه‌گیر لاستیکی باید به متریال آن‌ها دقت کنید؛ زیرا خرید ضربه‌گیر لاستیکی با جنس نامناسب می‌تواند باعث خرابی و عدم کارایی دستگاه شود؛ هر چند که شما بهترین و با کیفیت‌ترین ضربه‌گیر لاستیکی را خریداری کرده باشید. در حال حاضر اکثر ضربه‌گیرهای لاستیکی از جنس‌های زیر ساخته شده‌اند که شما می‌توانید آن‌ها را در شرکت رویان صنعت خریداری نمایید.

  • کامپندهای کلروپرن CR
  • نیتریل NBR
  • سیلیکون EPDM
  • کامپندهای NR لاستیک طبیعی
  • SBR لاستیک سنتزی مصنوعی

شما برای این که بتوانید ضربه‌ها و خسارات وارده شده به دستگاه را کاهش دهید به غیر از ضربه‌گیرهای لاستیکی باید لوازم دیگری نیز استفاده نمایید. برای این کار باید میزان پراکندگی انرژی را محاسبه کرده و هر چه ضریب اتلاف بالاتر باشد میزان پراکندگی انرژی بیشتر بوده تا شما بتوانید نتیجه بهتری را بگیرید.

ضربه گیر لاستیکی

فرآیند تولید ضربه‌گیرهای لاستیکی

برای تولید ضربه‌گیرهای لاستیکی از روش‌های زیادی استفاده می‌کنند که در روش قالب‌گیری، الاستومرها را با مواد شیمیایی ترکیب می‌کنند تا یک زنجیره پلیمری سفت و سخت ایجاد کنند. بعد از آن مواد به دست آمده را در قالبی قرار داده و به شکل و حالت دلخواه خود فشرده می‌کنند. وقتی درب قالب بسته شد به آن حرارت می‌دهند تا کاملا به شکل نهایی خود تبدیل شوند. وقتی الاستومر ها خشک شدند آن را از قالب خارج می‌کنند و به عنوان یک لرزه‌گیر در بازار عرضه می‌شود.

روش دیگری نیز برای تولید ضربه‌گیر لاستیکی وجود دارد که در آن الاستومر ها را بعد از آن که با مواد شیمیایی ترکیب کردند به داخل قالب‌ها تزریق می‌کنند. برای این کار باید آن‌ها کاملا مایع باشند تا بتوانند از طریق تزریق در داخل قالب قرار بگیرند. حال بعد از آن که تزریق انجام شد و محصول ضربه‌گیر در داخل قالب سفت شد از آن خارج می‌کنند.

یکی از روش‌های تولید ضربه‌گیر لاستیکی استفاده از فرایند انتقال لاستیکی است که در آن لاستیک را در داخل یک قابلمه قرار می‌دهند و بعد از طریق یک روزنه وارد قالب اصلی می‌کنند. بعد از آن که داخل قالب با مواد پر شد، اجازه می‌دهند تا آن‌ها کاملا خشک شوند. بعد از خشک شدن مواد داخل قالب آن را از درون قالب خارج می‌کنند.

خلاصه

یکی از قطعات بسیار مهم و پرکاربرد در صنایع مختلف، ضربه‌گیر لاستیکی است. این قطعات لاستیکی با توجه به محیطی که در آن استفاده می‌شوند می‌توانند شکل، اندازه و متریال های مختلفی داشته باشند. این قطعات لاستیکی خاصیت ضربه‌گیر دارند و شما می‌توانید آن‌ها را برای خنثی کردن انرژی و ضربه‌های وارد شده به دستگاه استفاده کنید.

استفاده از ضربه‌گیر لاستیکی می‌تواند طول عمر دستگاه شما را افزایش دهد تا شما بتوانید به صورت مداوم آن را استفاده کنید. در حال حاضر روش‌های زیادی برای ساخت ضربه‌گیر وجود دارند که لاستیک سازی رویان صنعت می‌تواند آن‌ها را با توجه به نیاز شما کاملا سفارشی تولید کند.

هر چند که در حال حاضر محصولات متنوعی از آن در این شرکت وجود دارد؛ اما شما برای سفارش ضربه‌گیر لاستیکی خود می‌توانید با کارشناسان فروش آن صحبت نمایید.

به این محصول امتیاز دهید

میانگین امتیاز: ۰ / ۵. تعداد امتیاز دهندگان: ۰

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *