پیدایش لاستیک و معرفی ۸ تا از الاستومرهای مهم لاستیک

پیدایش لاستیک در تاریخ زمین، تنها  موجود به صورت طبیعی در درختان  و سایر گیاهان یافت می‌شد. اما در حدود یک قرن گذشته، انسان‌ها نوآوری کرده‌اند و انواع مختلفی از لاستیک را با ولکانیزه کردن، آزمایش کردن فرمول‌ها و استفاده مناسب از نفت و فرآورده‌های نفتی ایجاد کرده‌اند.

لاستیک طبیعی

لاستیک طبیعی

لاستیک چیست

یک ماده بسیار کششی و مقاوم در برابر سایش است که معمولاً به اشکال مختلف قالب گیری می شود. به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد و در قطعات و لوازم خانگی بی شماری کاربرد دارد. اغلب چیزی که مردم در مورد لاستیک درک نمی کنند این است که انواع مختلفی وجود دارد. دو دسته اصلی لاستیک عبارتند از لاستیک طبیعی و لاستیک مصنوعی. لاستیک سیلیکونی اغلب به عنوان دسته سوم در نظر گرفته می شود.

انواع مختلف مواد لاستیکی در دسترس کدامند

امروزه انواع مختلفی از لاستیک وجود دارد که هر کدام برای کاربردهای مختلف ایده آل هستند. شرکت هایی مانند Custom Rubber Corp. در تعیین اینکه کدام نوع برای شما بهترین کارایی را دارد، تخصص دارند. اما اگر برای هر نوع لاستیک به یک پرایمر سریع نیاز دارید، راهنمای زیر به شما کمک خواهد کرد.

لطفاً توجه داشته باشید، بسیاری از انواع مختلف مواد لاستیکی بسته به نحوه فرمول بندی آنها می توانند طیف وسیعی از ویژگی های فیزیکی داشته باشند. ویژگی هایی که در این خلاصه توضیح داده شده اند معمولی هستند، اما مطلق نیستند.

لاستیک طبیعی چیست

لاستیک طبیعی یک ماده لاستیکی است که در طبیعت یافت می شود. با ضربه زدن به درختان، شبیه به شربت افرا، نه با پردازش نفت تولید می شود. درختان لاتکس تولید می کنند که سپس به یک ماده لاستیکی طبیعی قابل استفاده تبدیل می شود.

لاستیک طبیعی

لاستیک طبیعی

قدمت لاستیک طبیعی به هزاران سال پیش به تمدن هایی مانند اینکاها می رسد که از لاستیک برای ساختن توپ برای ورزش های باستانی استفاده می کردند. در آن زمان، بزرگ‌ترین نقطه ضعف لاستیک طبیعی این است که وقتی دما خیلی داغ می‌شود، شروع به ذوب شدن یا چسبندگی می‌کند. تا اینکه در سال ۱۸۳۹ چارلز گودیر اختراع لاستیک را برای پایدار نگه داشتن مواد اختراع کرد.

از آنجایی که لاستیک طبیعی از درختان لاستیک به دست می آید و پایه نفتی نیست، به اصطلاح بر شاخه ای متفاوت از “شجره خانواده لاستیک” نسبت به لاستیک های مصنوعی است که در زیر مشخص شده است.

مزایا و معایب لاستیک طبیعی

لاستیک طبیعی برای هر محصولی که نیاز به کشش/استحکام کششی و مقاومت سایشی/پارگی بالایی دارد، انتخاب ایده آلی است. همچنین دارای ویژگی های میرایی ارتعاش خوب و مقادیر فشرده سازی کم است. به انواع مختلفی از بسترها متصل می شود.

با این حال، عیب اصلی لاستیک طبیعی دو مورد است: مقاومت بالایی در برابر گرما و روغن یا ازن و اشعه ماوراء بنفش از خود نشان نمی دهد و هزینه آن در مقایسه با لاستیک های مصنوعی بسیار متغیر است.

لاستیک مصنوعی چیست

برخلاف لاستیک‌های طبیعی که از گیاهانی که لاتکس تولید می‌کنند، لاستیک‌های مصنوعی عمدتاً از محصولات فرعی نفتی ساخته می‌شوند. این لاستیک های ساخت بشر در برابر اکسیژن، روغن و ازن مقاوم هستند. آنها در درجه اول برای واشر، مهر و موم، حلقه های O، شیلنگ، کفپوش، تشک، لاستیک، تسمه و موارد دیگر استفاده می شوند. از کل لاستیک هایی که هر ساله در ایالات متحده تولید می شود، حدود دو سوم آن مصنوعی است.

معرفی ۸ تا از الاستومرهای مهم لاستیک که در صنعت نقش قابل توجهی دارند:

لاستیک EPDM

لاستیک epdm

مونومر اتیلن پروپیلن دی ان یا به اختصار EPDM یکی از پلیمرهای رایج در صنعت قالب گیری لاستیک است. انتخابی ایده آل برای هر محصولی است که به مقاومت کلی ازن، شیمیایی و آب و هوا نیاز دارد. EPDM مقاومت خوبی در برابر الکل ها، گریس ها، مواد شوینده، کتون ها، روغن های سیلیکون و اسیدهای ملایم دارد. همچنین یک ماده نسبتاً مقرون به صرفه است.

ویژگی ها به شهرت EPDM Rubber به عنوان یکی از اساسی ترین و مقرون به صرفه ترین گزینه های مواد کمک کرده است. اگر یک محصول باید از لاستیک ساخته شود، بسیاری از تولید کنندگان با EPDM شروع می کنند. EPDM یکی از انواع لاستیک های مصنوعی است

مزایا و معایب لاستیک EPDM

EPDM یک لاستیک برای مصارف عمومی عالی است زیرا خواص مقاومتی عالی دارد. در برابر آب و هوا و ازن، آب، مواد شوینده، گریس، اسیدهای ملایم و روغن های سیلیکون مقاوم است. همچنین همه کاره، قوی، ارزان و کار با آن آسان است. پردازش EPDM آسان است و هزینه نسبتاً پایینی دارد.

متأسفانه، لاستیک EPDM روغن ها را جذب می کند و در صورت استفاده برای کاربردهای خاص می تواند از بین برود. در حالی که مقاومت آن در برابر عناصر بیرونی عالی است، معایب اصلی EPDM در مقاومت آن در برابر سایر مواد رایج مانند روغن‌های نفتی، سوخت، روغن‌های معدنی و روان‌کننده‌های مبتنی بر نفت است. همچنین مقاومت پارگی و سایش ضعیفی دارد.

میتوانید محصول اورینگ EPDM  در اینجا بخوانید.

SBR لاستیک

لاستیک SBR (استایرن بوتادین) یکی از اولین مواد لاستیکی مصنوعی است که تا کنون اختراع شده است. بسیاری از خواص لاستیک طبیعی را دارد، اما به جای لاتکس، بر پایه نفت است.

یک فشار تحقیق و توسعه در جنگ جهانی دوم سرانجام لاستیک‌های نئوپرن و SBR را به عنوان مواد قابل استفاده برای تولید محصولات لاستیکی معرفی کرد. امروزه لاستیک SBR اغلب در ترکیب با لاستیک طبیعی به جای جایگزین استفاده می شود.

مزایا و معایب لاستیک SBR

SBR دارای ویژگی های سایشی و دقت عالی است

sonably خواص پارگی و کشیدگی خوب. در برابر سایش، پارگی، الکتریسیته، ترک، سیالات غیر نفتی، بو و تا حدی گرما مقاوم است. همچنین دارای مجموعه فشرده سازی کم است.

دارای معایبی مشابه لاستیک طبیعی است. آنها هر دو مقاومت ضعیفی نسبت به نفت و ازن نشان می دهند. همچنین دارای استحکام کششی پایینی است.

لاستیک نئوپرن / لاستیک کلروپرن

از پلیمریزاسیون کلروپرن تولید می شود. این انتخاب ایده آل برای هر محصولی است که نیاز به روغن های نفتی و مقاومت در برابر آب و هوا دارد. بر خلاف سایر مواد لاستیکی که یکی یا دیگری را انجام می دهند، لاستیک نئوپرن هنگام قرار گرفتن در معرض فرآورده های نفتی عملکرد خوبی دارد، اما همچنین دارای مقاومت در برابر ازن، UV و اکسیژن است. نئوپرن همچنین به راحتی به انواع زیرلایه ها متصل می شود.

مزایا و معایب لاستیک نئوپرن

مزیت اصلی لاستیک نئوپرن توانایی آن در مقاومت در برابر محصولات نفتی و شرایط آب و هوایی است. اکثر لاستیک ها فقط یکی یا دیگری را تحمل می کنند. همچنین اتصال عالی به بسترها را نشان می دهد.

لاستیک نئوپرن ممکن است نسبت به سایر انواع لاستیک در برابر عناصر بیشتری مقاوم باشد، اما نمی تواند همه چیز را تحمل کند. معایب اصلی آن این است که در برابر حلال ها مقاوم نیست و فقط مقاومت متوسطی در برابر آب دارد.

میتوانید محصول ضربه گیرهای نئوپرن را  در اینجا بخوانید.

لاستیک نیتریل / لاستیک NBR

لاستیک nbr

لاستیک نیتریل را لاستیک نیتریل بوتادین، NBR، Buna-N و لاستیک آکریلونیتریل بوتادین نیز می نامند. این یک لاستیک مصنوعی است و معمولاً برای هر محصولی که به مقاومت در برابر نفت (نفت یا گاز) نیاز دارد، انتخاب ایده آلی است.

این ماده، مانند بسیاری از لاستیک های مصنوعی دیگر، در طول جنگ جهانی دوم زمانی که منابع لاستیک طبیعی در سرتاسر جهان کمبود داشتند، محبوبیت پیدا کرد. امروزه، لاستیک نیتریل عمدتاً زمانی استفاده می شود که یک کاربرد به مقاومت در برابر نفت نیاز دارد. این پایه معمولی برای واشرها، حلقه های O و سایر انواع مهر و موم است.

مزایا و معایب لاستیک نیتریل

بزرگترین مزیت لاستیک نیتریل مقاومت آن در برابر نفت است، اما چندین ویژگی مطلوب دیگر نیز دارد. دارای مقاومت سایشی عالی، مقاومت پارگی خوب و مجموعه فشرده سازی کم است.

با این حال، لاستیک نیتریل در کاربردهایی که نیاز به قرار گرفتن طولانی مدت در معرض ازن یا گرما دارند، ایده آل نیست. در برابر این عناصر یا شعله ها مقاوم نیست و فقط محدوده دمایی متوسطی دارد.

لاستیک بوتیل

یک لاستیک مصنوعی است که به دلیل نفوذپذیری کم گاز و رطوبت و میرایی ارتعاش ارزش دارد. لاستیک بوتیل قالب گیری شده نیز مقاومت خوبی در برابر پیری حرارتی، سایش و پارگی دارد و می تواند عایق الکتریکی خوبی باشد.

مزایا و معایب لاستیک بوتیل

یکی از مزایای اصلی لاستیک بوتیل نفوذپذیری عالی آن در برابر گاز و رطوبت است، اما چندین ویژگی دیگر وجود دارد که آن را به گزینه ای مناسب برای نیازهای شما تبدیل می کند. دارای لرزش عالی و مقاومت در برابر گرما، UV و ازن است. همچنین دارای بی اثری شیمیایی است، به این معنی که در ترکیب با مواد دیگر واکنش پذیر نیست.

عیب اصلی لاستیک بوتیل هزینه آن است. در اکثر مواقع می توان از یک ماده لاستیکی مشابه، کم هزینه تر و آسان تر به جای آن استفاده کرد. پردازش آن نیز دشوار است. از نظر عملکرد، فقط محدوده دمای کاری متوسطی دارد و مقاومت ضعیفی در برابر نفت نشان می دهد.

لاستیک فلوئوروالاستومر / VITON

وایتون

لاستیک فلورالاستومر – لاستیک Viton انتخاب ایده آلی برای هر محصولی است که در معرض دمای زیاد یا قرار گرفتن در معرض سیال است. این یک لاستیک با عملکرد بالا است که به طور خاص برای مقاومت در برابر این افراط ها فرموله شده است. فلورالاستومرها همچنین نفوذپذیری گاز کمی دارند. کاربردهای معمولی شامل O-ring، مهر و موم و واشر است که باید در برابر دمای تهاجمی یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مقاومت کنند.

مزایا و معایب لاستیک فلوئوروالاستومر / VITON

هنگامی که فلورالاستومرها برای مقاومت در برابر دماهای بالا یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مورد نیاز هستند، آنها در برابر دماهای تا ۴۸۰ درجه فارنهایت مقاومت می کنند! آنها مقاومت زیادی در برابر دما و اکثر مواد شیمیایی و همچنین UV و ازن دارند.

با این حال، از آنجایی که فلوئوروالاستومرها برای چنین موارد خاصی طراحی شده‌اند و نیاز به تحمل شدید دارند، هزینه بیشتری نسبت به سایر مواد لاستیکی موجود در این لیست دارند. علاوه بر این، معایب دیگر شامل مقاومت ضعیف در برابر آب گرم و بخار و انعطاف پذیری نسبتاً پایین در دمای است.

لاستیک سیلیکونی

قطعات سیلیکونی

قطعات سیلیکونی

لاستیک سیلیکونی دسته سومی از لاستیک ها است که در خارج از لاستیک های طبیعی و مصنوعی وجود دارد. این گزینه ایده آل برای هر محصولی است که به مقاومت در برابر دمای بالا یا پایین نیاز دارد. همه کاره و بسیار بادوام است. همچنین انعطاف پذیر باقی می ماند و فشرده سازی عالی را در کل محدوده دما ایجاد می کند. این ویژگی ها همراه با سهولت استفاده آن در تولید لاستیک سیلیکونی متوسط ​​را می توان در طیف گسترده ای از محصولات مصرفی یافت. همچنین به طور گسترده در صنایعی مانند هوافضا، ساخت و ساز، پزشکی و خودرو استفاده می شود.

مزایا و معایب لاستیک سیلیکونی

دارای برخی از بهترین خواص دمای شدید است که در دنیای لاستیک ها وجود دارد. و دارای مجموعه فشرده سازی خوب و حس لمسی عالی است که آن را به انتخاب خوبی برای محصولات مصرفی تبدیل می کند.

نقطه ضعف اصلی لاستیک سیلیکونی مقاومت در برابر پارگی و سایش آن است. مقاومت سایشی ضعیفی دارد و فقط مقاومت نسبتاً پارگی دارد.

جمع بندی

انواع مختلف قطعات لاستیکی در رویان صنعت تولید میگردد:

لاستیک سازی رویان صنعت تولید کننده انواع قطعات لاستیکی و پلیمری می باشد.

بهترین راه برای اینکه بدانید کدام لاستیک برای محصول یا نیاز شما ایده آل است، مشورت با یک شرکت متخصص لاستیک است. چه ایده خوبی از آنچه نیاز دارید داشته باشید یا کاملاً در تاریکی باشید، صحبت با یک متخصص لاستیک با تجربه به شما کمک می کند مسیر پیش رو را شناسایی کنید. و این مسیر پیش رو را مهندسان لاستیک سازی رویان صنعت به شما معرفی خواهند کرد و هرگونه قطعه لاستیک شما مشتریان را طراحی و تولید می نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۳۱۶۴۸۰۵۴ تماس بگیرید

به این محصول امتیاز دهید

میانگین امتیاز: ۰ / ۵. تعداد امتیاز دهندگان: ۰

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *