پکینگ لاستیکی چیست؟ از رابر پکینگ چه می دانید؟

پکینگ لاستیکی چیست

پکینگ لاستیکی چیست؟  این نوع قطعه لاستیکی به قطعه آب بندی متحرک مشهور است که در آب بندی شافت پمپ و پیستون به صورت دینامیکی مورد استفاده قرار می گیرد. عموماً پکینگ ها از لاستیک طبیعی یا لاستیک مصنوعی تولید می شوند که سایزهای مختلفی هم دارند.

پکینگ لاستیکی چیست

متریال های به کاربرده شده در پکینگ لاستیکی نقش مهمی در طول عمر آن ایفاء می کنند. پکینگ لاستیکی چند تکه بوده یا به طور ردیفی و با الیافی مخصوص مقاوم می شود. جهت تقویت پکینگ لاستیکی از رینگ استفاده می کنند که تحمل فشار در پکینگ را به طور چشمگیری افزایش می دهد. تشخیص جایگاه پکینگ ها از لبه های خارجی و داخلی امکان‌پذیر است.

لبه های بیرونی اگر بلندتر باشد، گلویی پکینگ کار می کند و پیستونی پکینگ زمانی واکنش نشان می دهد که لبه داخلی بلندتر باشد. حال اگر هر ۲ لبه های پکینگ لاستیکی با هم همخوانی و قرینگی داشته باشند، پیستونی و گلویی نیز با یکدیگر کار می کنند. اصولا لبه پکینگ به دیواره دستگاه یا مکان مورد نظر چسبانده می شود تا آب بندی به شکل بهتری صورت پذیرد.

پکینگ لاستیکی چیست و کاربردهای آن

جلوگیری از نشت هرگونه میعانات به داخل دستگاه، وظیفه و کاربرد پکینگ لاستیکی است. البته با توجه به نوع متریال استفاده شده در پکینگ، پیشگیری از نشت میعانات گازی و جامدی هم از دیگر کاربردهای پکینگ می باشد. به طور بالقوه پکینگ در دستگاه های کارخانه های فولاد، سیمان و آهن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. مقاومت عالی در برابر مواد شیمیایی و اصطکاک پایین، تحمل فشار بالا و تغییر نکردن شکل؛ از ویژگی های رابر پکینگ است.

انواع Rubber packing

رابر پکینگ نیز مانند دیگر قطعات لاستیکی بسیار متنوع است که هر کدام از آن ها کارایی و مقاومت مختلفی دارند که در ادامه این مطلب از لاستیک سازی رویان صنعت با انواع پکینگ لاستیکی آشنا می شوید.

انواع پکینگ لاستیکی

پکینگ لاستیکی پلی اورتان (یک طرفه)

پر کاربردترین نوع پکینگ لاستیکی، پکینگ یک طرفه پلی اورتان است که در صنایع پمپ سازی و شیرسازی مورد استفاده قرار می گیرد. آب بندی بهتر قطعات متصل از محاسن این نوع پکینگ لاستیکی است. علاوه بر این موارد تحمل دمای بالای ۲۶۰ درجه بدون تغییر شکل دادن از دیگر مزایای رابر پکینگ است.

در این نوع پکینگ لاستیکی زمانی که روغن از پشب به سیل فشار بیاورد، به طبع آن پره بیرونی هم فشار زیادی را تحمل می کند که با تمام این تفاسیر پکینگ پلی اورتان از نشتی فشار جلوگیری می کند. چتر پکینگ یا زاویه پره در نشتی و آب بندی سریع عمل می کند. اکسید فلزات، پلیمر های گوناگون، الیاف شیشه، گرافیت و کربن مواد تشکیل دهنده پکینگ پلی اورتان هستند. هر یک از متریال های ذکر شده مزایای منحصر به خود را دارند و برای صنایع مختلف قابل استفاده هستند.

Rubber packing دوطرفه

این نوع پکینگ در جک های پنوماتیکی کاربرد دارند که به علت فشار بالای جک، با یک صفحه گرد تقویت شوند. صفحه فلزی که بین دو پکینگ لاستیکی وجود دارد در واقع دو پکینگ را به یک پکینگ تبدیل می کند. البته برخی مواقع بر روی سیت پکینگ یک قرص فلزی گذاشته می شود که قدرت پکینگ بری جک را افزایش دهد.

*برای اطلاعات بیشتر از پکینگ پنوماتیک و هیدرولیک وارد لینک شوید.

پکینگ لاستیکی دوطرفه

کمپرسی پکینگ رابر

معمولاً از نخ نسوز یا لاستیک نخ دار همراه روکش فلزی تهیه و تولید می شود. این قطعه برای مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرد که فشار کمتری دارند. این نوع محصول بسیار منعطف بوده و می تواند مقدار فشار را تنظیم و در محفظه مخصوص آب بندی قرار گیرد. گردش شافت باعث تولید گرما شده که مقدار کمی از پوسته یا محفظه را خنک می کند. نکته جال این که این نوع پکینگ م یتواند جایگزین V پک و U پک‌ شود.

پکینگ لاستکی

V Rubber packing پک و U پک‌

کاربرد این نوع محصول در جک های پنوماتیکی و هیدرولیکی است که علت نامگذاری این محصول، شکل ظاهری آن ها می باشد. قبلیت تنظیم ارتفاع ازدیگر ویژگی های این نوع پکینگ است که تحمل ۴۰۰ بار فشار دارند که دلیلش هم جنس NPR پکینگ است. کاربرد این پکینگ در صنایع سبک و سنگین بسیار زیاد می باشد.

پکینگ وی

Rubber packing پیستونی

رابر پکینگ پیستون در جک هیدرولیکی و پنوماتیکی مورد استفاده قرار می گیرد که محل قرار گیری آن اول سیلند است. این موضوع باعث می شود تا از نشت گاز به پیستون و خرابی آن جلوگیری کند. این نوع محصول به طور مداوم پیستون و محفظه سیلندر را تحت حفاظت خود قرار می دهد. فشاری که دیفرانسیل به پیستون برای جمع و باز کردن میل پیستون می اورد حدود ۴۰۰ بار است.

پکینگ پیستونی

بوش یکپارچه یا گلند

وجود گلند در پکینگ سبب آب بندی بیشتر می شود. تعادل بین خنک کاری، آب بندی و اصطکاک  به مقدار سفت کردن پیچ های بوش یکپارچه بستگی دارد.

پکینگ گلویی

رابر پکینگ گلویی هم مانند بیشتر همتایان خود در جک های پنوماتیکی و هیدرولیکی کاربرد دارد. آب بندی سیلندر حین باز و بسته شدن وظیقه اصلی این نوع قطعه لاستیکی است. زیرا از ورود هرگونه نشت و سیالات به داخل سیلندر ممانعت می کند. این محصول در اول گاید قرار می گیرد تا در جهت مخالف استوانه جک، جلوی نشتی را بگیرد.

پکینگ منجیددار

در واقع این قطعه لاستیکی همان پکینگ یک طرفه است که تنها تفاوت بین آن ها، جنس نیتریل می باشد. تفاوت دیگر این محصول با یک طرفه، مقاوم شدن پکینگ منجیددار با پلی استر و الیاف کتان است. تغییر شکل ندادن و مقاومت بیشتر در برابر فشار از ویژگی های ین نوع رابر پکینگ است. این قطعه لاستیکی در سایز، شکل و جنس مختلف در رویان صنعت تهیه و تولید می شود.

نتیجه گیری:

کدام جنس پکینگ لاستیکی بهتر است؟

به طور کلی پکینگ ها از دو جنس تهیه و تولید می شوند که یکی از آن ها آزبستوس و دیگری متالیک است. آزبستوس برای صنایعی با دمای پایین و متالیک برای صنایعی با دما و فشار بالا مورد استفاده قرار می گیرد. جهت مستحکم شدن آزبستوس از پودر گرافیت یا گریس و روغن بهره برده می شود. این قطعه لاستیکی علاوه بر تراکم بالا، بسیار انعطاف‌پذیر است.

توصیه می شود که از پکینگ در دماهایی تا ۵۵۰ درجه سانتی گراد استفاده شود تا عمر بهتر و مفیدتری داشته باشد. اما این قطعه لاستیکی تا ۸۰۰ درجه دما را نیز تحمل می کند. ضمن اینکه تا دمای منفی ۵۰ درجه هم پکینگ هیچ تغییری از خود نشان نمی دهد. محیط با گاز سمی، کاسه نمد، میل لنگ، پتروشیمی، صنایع غذایی، محیط اسیدی و … از کاربردهای پکینگ لاستیکی آزبستوس هستند.

اما در نتیجه مقابل آن پکینگ لاستیکی متالیک با گرافیت، آلومینیوم، مس یا مواد چرب دیگر ترکیب شده تا فشار و دماهای بالا را بیشتر تحمل کنند. روغن کاری نکته مهمی در نگهداری رابر پکینگ است که اگر رعایت نشود سبب تماس سطح با سیلندر و در نتیجه خرابی آن می شود. در نهایت اینکه اگر به دنبال خرید پکینگ لاستیکی با جنس های مختلف و کمترین قیمت هستید، همین الان با شماره های ۰۹۱۳۱۰۳۰۹۰ و ۰۹۱۳۱۶۴۸۰۵۴ تماس حاصل فرمایید.

به این محصول امتیاز دهید

میانگین امتیاز: ۰ / ۵. تعداد امتیاز دهندگان: ۰

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگو شرکت کنید؟
نظری بدهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *